Blijkbaar is de kloof tussen managers en de werkvloer zo groot aan het worden, dat er allerlei dure managementsystemen en veiligheidsprogramma’s nodig zijn om de verbeterideeën van de werknemer te kunnen horen en stimuleren.
Door mijn werk kom ik bij veel verschillende logistieke werkgevers. Gezien mijn baan komt het thema veiligheid dan altijd ter sprake.
Vaak zijn er nog stappen te maken om veiligheid op de werkvloer naar een hoger plan te tillen. En het valt mij daarbij steeds meer op dat bedrijven allerlei verschillende standaard veiligheidsprogramma’s starten om dat te bereiken. Fantastisch om te zien dat er (voor mijn gevoel steeds meer) aandacht is voor veiligheid en dat bedrijven ook bereid zijn daar tijd en geld voor beschikbaar te stellen. Maar soms heb ik daar na een bedrijfsbezoek ook een dubbel gevoel over.
In alle veiligheidsprogramma’s draait het om het verbeteren van het gevoel van veiligheid, stappen maken in de veiligheidscultuurladder en dus het stimuleren van een veiligere bedrijfscultuur. Als je de overeenkomst zoekt in alle standaard veiligheidsprogramma’s dan vind je die in het systeem dat de collega’s op de werkvloer opgelegd krijgen. Deze collega’s moeten namelijk gaan rapporteren, situaties in werkgroepjes bespreekbaar maken en dan zelf ook oplossingen gaan bedenken, want dan wordt de oplossing beter gedragen.
De collega’s krijgen informatie over Japanse filosofieën of Amerikaanse gedachtes, die de basis vormen voor het programma. De termen Kaizen, Six Sigma, Lean en Scrum worden om de oren gegooid. De collega’s moeten de vaak onbegrijpelijke, achterliggende gedachtes achter de methoden gaan zien en een weg zien te vinden in de verschillende bijbehorende formulieren.
Gewoon een goed idee?
Zijn we niet een beetje aan het doorslaan? Met name als je kijkt naar het MKB. Als je de standaard veiligheidsprogramma’s echt probeert te doorgronden en zoekt naar hetgeen ze werkelijk stimuleren, dan komt het erop neer dat de collega’s, via een complexe methode, een soort spreekbuis naar leidinggevenden, management en directie krijgen. Want behalve dat ze vanuit de werkvloer, onveilige situaties moet gaan melden, moet er door diezelfde medewerkers ook meteen een oplossing worden bedacht. En daar gaat directie of management dan geld voor vrijmaken, zodat diezelfde werkvloer de oplossing kan uitvoeren.
Maar is dat dan zo anders dan het hebben van een goed idee? Als er een paar mensen struikelen over een omhoog liggende stoeptegel, dan hebben zij allemaal echt wel ideeën hoe dat anders kan. Alleen worden die klachten en ideeën blijkbaar niet gehoord en is het resultaat dat ze het niet blijven melden.
In gesprek gaan
Maar is het doorvoeren van een standaard veiligheidsprogramma de juiste investering voor jouw logistieke organisatie? Moeten managers zich niet gewoon meer laten zien op de werkvloer? Luisteren naar wat de collega’s stoort en met hen in gesprek gaan over veiligheid. Als ze aan de collega’s vragen waar zij zich aan storen, krijgen ze waarschijnlijk veelal dezelfde antwoorden als vanuit een veiligheidsprogramma.
De vraag is of je de kennis, kunde en tijd hebt om deze investering zelf te doen. Als het antwoord ‘Ja’ is, waarom zou je het dan inderdaad niet gewoon samen met je collega’s structureel aan gaan pakken. Een deel van het geld dat anders in een standaard veiligheidsprogramma gaat zitten, kan dan rechtstreek naar de oplossingen voor de veiligheidsuitdagingen binnen jouw organisatie.
Als je kennis, kunde of tijd te kort komt, laat je dan goed vooraf inlichten hoe een externe partij jou en jouw collega’s meeneemt in een veiligheidsprogramma op maat. Je wil het uiteindelijk zelf ook kunnen blijven uitvoeren. Daarnaast wil je het ook leuk en beheersbaar houden voor jezelf en jouw collega’s.
Houd dus de meerwaarde van het veiligheidsprogramma goed in beeld en laat je niet imponeren door ‘moeilijke’ termen. Zelf structureel grip blijven houden is essentieel en dat is alleen mogelijk met een programma dat is toegespitst op jouw organisatie.
Meer blogs als deze?
Laat je e-mailadres achter en ontvang ze in je mailbox!