Commercieel directeur Rianne de Brouwer van The Knowledge deelt haar visie op de metaalindustrie en geeft tips hoe zij haar imago hipper kan maken.

Laatst kwam ik terug van een grote glas- en metaalfabrikant met veiligheidsopleidingen en logistieke vacatures onder mijn arm.
Naast de logistieke vacatures werd ook gevraagd of ik lassers, storings- en onderhoudsmonteurs mee wilde zoeken. We bevinden
ons op het moment in een scenario zoals cabaretier Pieter Derks het mooi schetste: 2 miljoen communicatiewetenschappers
en niemand die een kraan kan repareren. Er is een schreeuwend tekort aan arbeidskrachten in technische ambachten, wat blijkt uit de vele
vacatures in de metaalindustrie. Weten lijkt belangrijker dan doen. Salaris en sociale status hangen daarmee samen. Dingen maken wordt niet als hip gezien. En daar moeten we vanaf, voordat we dadelijk evolueren in homo sapiens met gigantische hersenen en twee kleine hulpeloze handjes
(volgens Pieter). Kunnen we het imago van technische beroepen misschien verbeteren?

Achter glas

Het helpt bijvoorbeeld niet dat een lasser in een kale donkere loods werkt. Niet heel aantrekkelijk, terwijl hij daar toch minimaal acht uur
per dag vertoeft. Ik stel daarom voor dat we de werkomgeving veranderen, zodat de lasser beter tot zijn recht komt. Laat hem in
contact komen met de klant, door hem achter glas met veel licht te laten werken. Zo kan de klant het productieproces en wellicht het eindproduct zien,
wat meer tot de verbeelding spreekt.

Vloggen en bloggen

Een ander voorstel is om arbeidskrachten naast het leren van een technisch ambacht ook een online- of automatiseringstraining te
geven. Zo kunnen ze klanten meenemen in hun werkbeleving door filmpjes te posten, vloggen of bloggen. Of een IT-training zodat ze
mee kunnen denken over het automatiseren van hun vak. Door de robotisering is onze technisch vakman een IT-professional geworden.

Voordelen

Ook van dat vieze handen-imago moeten we af. Een ambacht is veel meer dan dat. Laat de beroepsnamen van de ambachten
pimpen door de ‘merkmama’ van Coolblue. Wordt het een stuk gezelliger van. En het werken met mannen maakt de wereld juist
een stuk makkelijker. Lekker direct; je weet in ieder geval waar je aan toe bent, wat juist prettig kan zijn. Zie er de voordelen van in.
Wellicht wordt de metaalsector dan echt hip. Op naar een nieuw gepositioneerde ambachtsrol in de metaalsector!

Jochen