In een krappe arbeidsmarkt moeten uitzendorganisaties extra stappen zetten om goede flexkrachten aan zich te binden. Neeltje van Roosmalen vertelt hoe The Knowledge dit doet.

Werksfeer, salaris/arbeidsvoorwaarden en baanzekerheid bezetten al jaren de eerste drie plaatsen in de top 10 van aspecten van goed werkgeverschap. Deze uitkomsten verschillen met de perceptie van werkgevers: een aangename werksfeer en goede arbeidsvoorwaarden scoren daarin relatief laag.

De complete top 10 belangrijkste aspecten van goed werkgeverschap voor werknemers ziet er als volgt uit:
1. Aangename werksfeer
2. Salaris/arbeidsvoorwaarden
3. Baanzekerheid
4. Balans werk/privé
5. Financieel gezond
6. Flexibele werktijden
7. Interessant werk/inhoud
8. Goed bereikbare werklocatie
9. Carrière mogelijkheden
10. Goede opleidingsmogelijkheden

In de flexbranche is er vaak een driehoeks- arbeidsverhouding tussen de flexwerker, de uitzendorganisatie en de opdrachtgever waar de flexwerker tewerkgesteld is. De flexwerker werkt onder leiding en toezicht van de opdrachtgever. De uitzendorganisatie is juridisch werkgever.

Wat kan een uitzendorganisatie, de juridisch werkgever toevoegen aan goed werkgeverschap, ondanks dat de flexwerker niet onder leiding en toezicht van deze uitzendorganisatie werkt?
Als we kijken naar de top 3, kunnen wij als juridisch werkgever veel toevoegen.

  • Werksfeer
  • salaris/arbeidsvoorwaarden
  • baanzekerheid

Nummer 3: Baanzekerheid

Dit klinkt misschien onverwacht bij een uitzendorganisatie, want een uitzendorganisatie ‘verkoopt’ flexibiliteit. Het leveren van veel flexibiliteit en het handig inplannen hiervan kan echter wel stabiliteit, oftewel baanzekerheid, voor flexwerkers opleveren. Dit kan voor flexwerkers ook resulteren in een detachering; een arbeidscontract bepaalde tijd. Een andere mogelijkheid is dat de flexwerker wordt ‘overgenomen’ door de opdrachtgever.

Nummer 2: Salaris/ arbeidsvoorwaarden

Een uitzendorganisatie moet zich houden aan het loonverhoudingsvoorschrift; het loon en de vergoedingen van de flexwerker zijn gelijk aan het loon en vergoedingen van de werknemer die bij de inlener in dienst is. The Knowledge kan dus als uitzendorganisatie nog wel onderhandelen over in welke loonschaal de flexwerker ingedeeld kan worden.
Als je kijkt naar de secundaire arbeidsvoorwaarden liggen daar ook onderhandelingsmogelijkheden.

Ook heeft The Knowledge een aantal bedrijfsauto’s en scooters welke aan flexwerkers kunnen worden uitgeleend. Een ander belangrijk aspect van salaris is de tijdige en juiste betaling daar van. The Knowledge stelt op maandagochtend alles in het werk om de uren van de flexwerkers binnen te krijgen zodat de flexwerker zijn salaris rond het middaguur op de rekening heeft staan.

Flexwerkers van The Knowledge kunnen gebruik maken van onze scooters

Nummer 1; Sfeer

De flexwerkers werken onder leiding en toezicht van de opdrachtgever. Daar brengt hij de meeste tijd door. De opdrachtgever is daarmee sfeerbepalend. Toch moet ook de uitzendorganisatie zichzelf niet uitvlakken. Wat maakt nou dat de flexwerker kiest voor The Knowledge in plaats van een andere uitzendorganisatie? Juist: Sfeer!
Dit begint al erg eenvoudig: als een flexwerker binnenkomt, dan kennen de medewerkers bij The Knowledge zijn naam, weten waar hij werkt en hoe de opdracht verloopt. Naast deze alledaagse aspecten krijgt een flexwerker rondom de feestdagen het gebruikelijke kerstpakket. En wordt 1 keer per jaar een barbecue georganiseerd. Dit is altijd rond eind augustus of begin september om de hectische zomerperiode af te sluiten. Aanstaande vrijdag is het weer zo ver. Alle flexwerkers die afgelopen weken voor The Knowledge hebben gewerkt zijn uitgenodigd om langs komen.

Zo houdt The Knowledge haar flexkrachten tevreden.

Jochen